16. dubna 2013

Kvasinky a spol. II - vaginální přípravky


Pokračování mého seriálu :D Globule, čípky, výplachy, gely, to je asi první, co člověka napadne, že zkusí. Naštěstí (neštěstí?) nás farmaceutické firmy hojně zásobují. Spoustu jsem vyzkoušela s nic moc výsledkem. Ale třeba to zrovna vám pomůže. Já už jsem poněkud skeptická. Nebudu psát o tom, co předepíše gynekolog, to většinou zabere, i když v mnoha případech jenom krátkodobě. Spíš se zmíním o volně dostupných přípravcích, ty je vhodné používat hned po tom, co skončíte s léčbou od gynekologa, abyste nastolily dobré poměry v pochvě. A taky po menses, protože sliznice je náchylná k napadení.
Ale nejdřív trochu teorie! Zdravé prostředí v pochvě je udržována lactobacily, různými druhy v různých poměrech. Buňky pochvy obsahují hodně  glykogenu, který tyto lactobacily mění na glukózu a další potom na kyselinu mléčnou, která udržuje kyselé prostředí a tahle kyselost je obrana proti cizí mikroflóře. Většina přípravků se teda snaží udržet příznivou hladinu lactobacilů anebo alespoň to kyselé prostředí.
  • Čistá chemie - Canesten, Candibene, Jenamazol , Gyno-Pevaryl – působí proti kvasinkám, bičence poševní a ostatním mikrobům. Asi nejčastěji používané. Nepodporují zdravou mikroflóru, spíš ničí to špatné. Doporučuju jako první pomoc při svědění, pálení a hodně hustém výtoku. Canesten je taky perfektní namazat na partnera. Tabletkový Canesten je hodně tuhý, bude se z pochvy drolit ještě pár dnů, zkuste vypláchnout třeba Rosalginem. Edit 30.4.2013: Tak na mě přišel záchvat svědivých kvasinek, hned jsem si koupila Rosalgin a Canesten mast (nemám teď nějak čas se obtěžovat s čípkama a jít na gyndu a protože to svědilo, tak jsem potřebovala pomoct hned) - a hned je po svědění, takže aspoň že tak...a můžu se koncentrovat na šetrnější postupy...
  • Rosalgin – vaginální výplach, mírně dezinfikuje, měl by šetřit lactobacilus. Při akutním „záchvatu“ kvasinek se dá používat denně. Mě ho gynekolog předepsal doživotně jednou týdně jako prevence. Vydrželo mi to asi půl roku. Nebavilo mě pořád převařovat vodu,  připravovat ten roztok a taky to pak leze do peněz. Ale je fakt, že obtíže mírně zlepšil a drží kvasinky v rámci mezí, ale pravděpodobně vás toho trvale nezbaví. V příbalovém letáku se píše, že se dá používat v rámci běžné hygieny, i když potíže nemáte. Ale když potíže nemáte, tak je úplně zbytečný toto dělat.
  • Aflovag – ten mi je sympatickej, balení obsahuje tři předpřipravený irigátorky s roztokem, voní nádherně a obsahuje! destilovanou růžovou vodu, destilovanou heřmánkovou vodu, destilovanou vilínovou vodu, levandulovou esenci a mléčnou kyselinu – takže s tím, jak tíhnu k přírodní kosmetice, toto se mi zdá super. Zase ale, úplně vás nevyléčí, ale drží to kvasinky na uzdě. A tak krásně voní, budete se cítit svěže J Stejná firma vyrábí i Clogin, který jsem myslím vyzkoušela, obsahuje aloe vera a kyselinu boritou. Dobrý, taky hezky voní, jestli se správně pamatuju.
  • Vzhledem k tomu, že v pochvě se přirozeně vyskytuješ zmíněný  Lactobacillus, tak se často doporučují přípravky s hotovými lactobacilly, které se zavedou do pochvy. Bohužel ale právě tím, že každá žena má jiné poměry, tak nemusí všechno zabrat. Navíc sice na krabičce máte napsáno, kolik lactobacilů jedna globule či co obsahuje, ale oni postupně odumírají, takže do sebe pravděpodobně dostanete míň.  Hotové lactobacily – Gynocaps, Gynolact,  Farmalact a co já vím. První dva jsem zkoušela. Trochu zlepší, při dodržování dalších opatření. Je dobré v průběhu užívání nesexovat nebo použít kondom. Většinou se dávkuje jedna tabletka na noc. Doporučuju vložku.
  • Kyselina mléčná – sníží pH v pochvě, takže by měla podpořit množení vašich vlastních hodných bakterií. Třeba ve formě výplachu (Femifit + tablety s kyselinou mléčnou, Colpo-Cleaner, Fyto fontána – obsahuje i různé přírodní výtažky). Anebo různé mycí intimní gely. O gelech si myslím, že pochvu moc neovlivní, ale je asi fajn držet i vnější prostředí kyselé.
  • Vitamin C – že podle výzkumů prý účinně snižuje pH + opět množení hodných bakterií, třeba Feminella Vagi C, ale z mé zkušenosti – drahé a poměrně neefektivní a budete tam dole kyselé :D
  • Tea Tree Oil – silné antiseptické, antimykotické a antibakteriální účinky – víme, že? Proto to pořád plácáme na akné. Každopádně na Tea Tree Oil byly provedeny vědecké studie a vyšly pro něj pozitivně. Koupit ho můžete ve formě Femigelu, Altermed Femisan, SaluFem, TOPVET Intim atd. Zkoušela jsem Femigel – nevýhoda je, že je hodně tekutý, takže fakt před spaním a už nevstávat a vložka je samozřejmost. Hodně pálí, což se dá asi považovat za známku toho, že něco dělá. Ale vyzkoumala jsem, že právě tím, když se dá na noc, tak se tak divně srazí v pochvě nebo co. Na mě neúčinkoval. Ale přijde mi dobrej nápad ho použít jako lubrikant. Pokud vám nevadí troška pálení a chladivého pocitu při sexu, tak je to určo lepší než normální lubrikáč. Navíc nenápadně „vydezinfikujete“ i partnera (ale upozorněte ho na to pálení, i když se mu to třeba bude líbit :D)
  • Aloe Vera – má hojivé účinky, prý přírodní antibiotikum. Má lehce kyselé pH a přípravek by měl obsahovat minimálně 30% čisté šťávy. Co se týče aloe, jsem trochu skeptická, větší naděje vkládám právě v Tea Tree. Třeba ten Clogin..
  • Extrakt z grapefruitových semínek – úžasná věc zase na kde co, je silně antimykotický, antibakteriální (zase doloženo studiemi). Někdo doporučuje omývat intimní partie roztokem – 250ml vody + 1-3 kapky extraktu a dobře rozmíchat. Fakt to nepřehánět, je dosti agresivní. Popřípadě jdou provést výplachy/zavést tampon s tímto roztokem. Tampon nechat 1-6 hodin.
  • Růžové extrakty – jak známo růže je symbol ženství, tak jestli máte doma čistou růžovou květovou vodu, můžete zkusit výplach nebo oplach právě s ní (tento extrakt taky obsahuje Aflovag, jak jsem psala na začátku)
  • Prebiotické oligosacharidy – takzvaná potrava pro lactobacily, takže posílíte ty, co máte, namísto toho abyste si tam „rvaly“ cizí ve špatných poměrech. Dá se koupit třeba Femibion Intima, který kromě oligosacharidů obsahuje ještě výtažky z jetele, což je přírodní estrogen, takže taky hojí a posiluje poševní sliznici. Prý se v 50% onemocnění nevrátí, ale ono ty studie, co si kdo zaplatí, to má, bohužel. Na můj styl ale Femibion obsahuje hodně zbytečné chemie.
  • Ještě mi doporučoval gynekolog tampony s probiotiky (Ellen)..Já nevím, za ty peníze si asi radši koupím nějaký tabletky. Ale je fakt, že ke konci menstruace jsou ideální, začnete nový cyklus s čistým štítem. Co se týče Ellen, vyhrála jsem v nějaké soutěži intimní probiotický krém, takže dám vědět, jak to fungovalo.
zdroj: mezizenami.cz


Babské rady
  • Bílý jogurt s živými bakteriemi – samozřejmě do pochvy, problém je, že prakticky nijak nepoznáte, jestli jogurt ještě „žije“. Ale zkuste, mohlo by ulevit.
  • Nakapat Tea Tree Oil na tampon, udělat jím výplach, natřít sliznici naředěným Tea Tree – pozor, pááálííí! Ale docela funguje jako první pomoc. Ale nařeďte to třeba neutrálním olejem, abyste se nespálily.
  • Výplach borovou vodou – čistě jen dezinfekční účinek (Edit: Dají se koupit borglycerinové čípky - v porodnici jsem zaslechla doktorku říkat, že to je pseudoléčivo, jen pro ten pocit, že se tam něco strká)
  • Promazat kokosovým olejem – kyselina kaprylová – asi nemůže uškodit, prý má antiseptické účinky
  • Výplach zeleným jílem – mám v plánu zkusit
  • Stroužek česneku do pochvy – no, moc si neumím představit, jak na něj vážu provázek nebo vytahuju :D Praktičtější asi bude Allivictus Intim – výtažek z česneku nakapat na tampon. Jo a nebudete zrovna vonět, na to upozorňuju předem.

zdroj: jenzeny.cz
Na netu toho najdete spoustu, ale co zabere jednomu, to druhému nemusí. Jaké jsou vaše zkušenosti?

A příště o dietě, doplňcích stravy a prostě všem, co přijímáte pusou a mohlo by pomoct. Protože kvasinky nejsou záležitostí jen pochvy, ale celého organismu. Je toho fákt hodně a i tak jsem spoustu věcí, co jsem chtěla napsat, vynechala. Předchozí článek o intimní hygieně najdete zde

zdroj informací mimo jiné: Samoléčba v gynekologii aneb sama sobě gynekologem

5 komentářů :

  1. Perfektní článek :) Dávám si ho do záložek jako první pomoc :)

    A ten česnek :D :D - první co mě napadlo, že člověk natáhne ten puch :D

    OdpovědětVymazat
  2. Dík, budu ráda, když někomu pomůže :) A u česneku - praktikovat když člověk ví, že dlouho nebude sex :D

    OdpovědětVymazat
  3. AFLOVAG - není přírodní. Důležitou součástí je chlorhexidin diglukonát, což je chemická desinfekce. V nízké koncentraci se používá i pro ústní dutinu (Corsodyl), ve vyšší koncentraci např. jako desinfekce sliznic před operací.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nepíšu, že je, ale děkuji za informaci :)

      Vymazat
  4. no za sebe bych doporučila Idelyn http://www.lekarna.cz/idelyn-beliema-expert-intim-gel-200ml/, http://www.lekarna.cz/idelyn-beliema-effect-10-tablet/, mají tam dokonce i krém, komu by to vyhovovalo více než gel. Je to jediné, co mi zabralo..

    OdpovědětVymazat

Děkuji mockráte za váš komentář!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...