Přeskočit na hlavní obsah

Deník praxe: Po dvou měsících opět na sále

Jojo, je to tak, po dnešku mě čeká ještě pět dvanáctek na sále. A protože se potřebuju vykecat, tak kde je lepší prostor než na mém blogu, že.
Moje mentorka dnes měla na starosti JIPku porodního sálu, takže počet mých porodů stále nula. Na druhou stranu jsem zavedla tři flexily a dvě cévky. Taky jsem se šla podívat na císařský řez (budu dál říkat sekce, protože mi to jde líp přes pusu :D). A prostě, fuj. Nechtěla bych. Nevím, jak v jiných nemocnicích, ale tady matka dítě vidí jen krátkou chvíli a otec pak taky a to jen při ošetřování, teda dovolej mu udělat fotky, ale mimčo nemá žádnej tělesnej kontakt s rodiči a to je špatně. A jak to dítě rvou ven. Prostě se mi to nelíbí, doufám, že tu nikdy nepůjde sekce zaplatit na přání. Joo, když jsem se převlíkala do operačního? oblečení (takovýto fialový, jak maj ve filmech, hrozně příjemný na kůži), tak tam přišla doktorka a ptá se mě - "Budete asistovat?" Já vytřeštila oko a: "Eeeeeeeh...." Ona: "Jo, určitě pojďte, to nic není" Pak mi to docvaklo: "Nejsem medik, ale porodní asistentka!" Vidíte, už jsem mohla asistovat u operace! :D Abych to uvedla na pravou míru, PA (= porodní asistentka) u sekce dělá jen to, že převezme dítě, když ho vyndají a přenese ho k "přebalovacímu pultu" na ošetření pediatrům. Ale měli jste mě vidět, škoda, že nemám mobil s foťákem, jak jsem vypadala hustocoolově v tom oblečení s rouškou na puse a zelenou síťkou na hlavě :D 

ilustrační obrázek..zdroj: usti.idnes.cz

Se mnou tam byly ještě dvě třeťačky (není zajímavý, že jedna z nich žila v dětství ve stejném pětitisícovém městě jako já?), ta jedna byla hodně aktivní a ta druhá se snažila taky, ale ne tak moc. Já jsem asi tak středně aktivní se sklonem k lenosti. A jedna PA na tu druhou třeťačku, ať jde na box (porodní pokoj) s doktorkou a pak se s další PA začly bavit o tom (a nadávat), že my-studentky jen čekáme až nám něco řeknou. Že ony jako studentky byly celou dobu na boxu s tou ženou. No prostě hrozně brblaly. Ale jako ono, co si s tou ženou na boxu celou dobu povídat a co dělat a tak. Já kdybych rodila, tak bych asi nechtěla, aby tam na mě někdo xx hodin čučel a ptal se mě, jak na tom jsem. Jako chápu, že musíme být aktivní, ale třeba já už se několikrát aktivností spálila. Doufám, že mě ta moje mentorka za zády nepomlouvá, trpím občasnou paranoiou, takže snad by na mě nebyla tak hodná, kdyby mě chtěla pomlouvat. Zatím to vypadá, že jí je fakt líto, že jsem si nic zatím neporodila. 
Odpoledne pak byla prohlídka pro ženy, co tam budou rodit a jejich partnery. Docela k ničemu, protože všechny boxy byly obsazené, takže se moc neseznámily s prostředím, ale zas si mohly poslechnout trochu parádního křičení. Ale byly všechny usměvavé a nadšené. Legrace byla sledovat jejich partnery. Ženy se všude hnaly, aby všechno viděly a slyšely, chlapi postávali vzadu ve skupince, jeden na druhého se na sebe dívali pohledem typu: "Absolutně nevím, co tady dělám, vždyť je jedno kde porodí, ale klidně se tady budu ochomejtat, jen aby byla spokojená." Možná by se stejně nějaké ženy měly zamyslet, jestli jejich partneři maj na to, aby byli u porodu. Ve více než polovině případů mi přijde, že jsou ze všeho spíš otřeseni, než aby skákali radostí z narození potomka.
No zítra noční (nějaký tipy, aby mi ráno nebylo blbě jako minule?) a cítím v kostech, že už si porodím, určitě to přijde!

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak klasifikovat císařské řezy a analyzovat jejich četnost - ROBSON

  Připomeňme, že dle WHO by podíl císařských řezů neměl nikde přesahovat 10-15% . V posledních desetiletích se jejich počet ovšem progresivně zvyšuje, ačkoliv všechny faktory, které se podílejí na tomto fenoménu, nejsou ještě zcela známé. Narůst císařských řezů (SC) je problémem veřejného zdraví a také zdrojem mnohých polemik ohledně rizik pro zdraví a výdajů spojených s tímto nárůstem. Pro porozumění faktorům, které určují tento fenomén a naplánování efektivních opatření pro snížení či zvýšení SC, kde je vhodné, je nezbytné mít nástroje schopné monitorovat a porovnávat podíl císařských řezů v daném zdravotnickém zařízení v průběhu času a mezi různými zdravotnickými zařízeními navzájem. Tradičně se monitoruje percentuální podíl SC na všech porodech na úrovni jednoho zařízení. Tímto způsobem získaná data jsou ovšem velmi variabilní a složité na interpretaci, poněvadž mezi zařízeními se liší úroveň péče (perinatologické centrum vs okresní porodnice), charakteristika rodiček( nízko

Masáž hráze v těhotenství

Až 85% žen při prvním porodu utrpí nějaký typ poranění, přičemž toto poranění má mnohdy dlouhodobé následky, zvlášť pokud se jednalo o poranění třetího nebo čtvrtého stupně (nastává cca v 0,5-10%) anebo epiziotomii (jejíž rutinní používání není již dlouhou dobu doporučováno!) Rizikové faktory pro poranění jsou: abnormální polohy plodu, operační vag.porod, překotný porod, makrosomie plodu, obezita matky, nulipara, pokročilý věk matky  Poranění třetího a čtvrtého stupně je spojeno s rozestupem rány, močovou inkontinencí, dyspareunií, anální inkontinencí, fistulemi, prolapsem pánevních orgánů.  A ani nemusíme zmiňovat psychické trauma. Mnoho žen ze strachu z poranění žádá císařský řez (ačkoliv bolest přetrvávající více než jeden rok je častější u žen po SC než po vaginálním porodu - 22% vs 8%). (4) Masáž hráze zvyšuje relaxaci svalů a prokrvení hráze , napomáhá rozšíření tkání a zvýšení jejich elastičnosti, ženy se naučí uvolnit se při pocitu pálení či bolesti hráze, což je důležité při p

Co víme o nástřihu hráze - epiziotomii?

Epiziotomie byla popsána už v roce 1742 a v roce 1921 doporučována u všech porodů nulipar jako prevence porodního poranění . Léta se věřilo, že snižuje riziko závažných poranění a poruch pánevního dna a že její sutura je snadnější. Nicméně v druhé půlce 20.století začalo pomalu vyplouvat na povrch, že asi nebude tak "zázračná", jak jsme si mysleli, a že důkazy, které máme k dispozici, nejsou dostatečně silné.  Epiziotomie - nastřižení pochvy a perinea slouží k zvětšení průměru východu pánevního a usnadnění vypuzení plodu. Jedná se/jednalo se o nejčastější chirurgický zásah na světě vůbec. Četnost se u jednotlivých států pohybuje od 9% do 100%. Krátkodobé efekty epiziotomie: možné rozšíření na poranění 3. nebo 4. stupně (převážně u mediální epiziotomie!!! 11% riziko vs 2% u mediolat.), krvácení a větší krevní ztráta, edém a infekce, poranění konečníku a svěračů, poranění uretry a močového měchýře, hematom, bolest, rozestup jizvy (1) Dlouhodobé efekty: chronická infekce, ano