Přeskočit na hlavní obsah

Odposlechnuto na porodním sále

Tento článek byl napsán v roce 2013. Vysloužil si dost negativních komentářů. Teď - rok 2019 - ho nechám znovu viditelný. Jsem už moudřejší a pár věcí jsem zažila a myslím, že by se tu měl nechat jako vzpomínka mého dřívějšího smýšlení, jako zamyšlení, jako varování nesklouzávat k nejrůznějším soudům velice rychle. Berte jej, prosím, tak, jak jsem to právě popsala. Děkuji. 

Dneska bylo málo porodů, po obědě jsme dokonce měly prázdný sál. No a u odpolední kávy se tam nějak začali řešit otcové u porodu a otcové obecně. Že je děsný, že teď každá žena tahá k porodu chlapa. Že je příšerný, že si na sál v případě problémů netelefonujou samy ženy, ale jejich chlapi. Že je hrozný, jak žena neřekne, že jí odtekla voda, že má kontrakce po pěti minutách, nýbrž partner řekne: „Odtekla nám voda. Máme kontrakce po pěti minutách.“ Že je nechutný, že když tam třeba ženě upadne vložka od krve nebo kdovíčeho, tak ji muž ženě podá. Že by se mělo zakázat, aby muži šli se ženou na operační sál k císařskému. Že prý jsou teď muži takoví zženstilí a ženy ještě víc, že bez mužů neudělají ani krok. Že se chlapi občas do všeho montujou. Že jim někdy není blbý jít se ženama na kontrolní monitor a při gynekologickém vyšetření jim čumět mezi nohy. Že na normální gyndu chlapi se ženama přece taky nechodí. A už vůbec né třeba na urogynekologii a neříkají: „Čůráme přerušovaně, uniká nám moč při smíchu.“ A že ženy nechodí s muži na urologii a nekoukají na to, jak jim doktor prohlíží penis a prohmatává varlata.
A pak se začly rozebírat dnešní ženy. Že nic nevydrží, že neudělají bez chlapa ani krok. Že hrají divadla. Že potřebují jednorázové plenky a vhlčené kapesníčky. Že je rychlejší a efektivnější strčit dítě pod kohoutek. Že těhotné ženy a ženy s malým dítětem potřebují všude odvoz autem. Že je něco píchne v břichu a už mají porodní bolesti. Že nikdy nepřijedou na dobrém nálezu, protože doma nevydrží v bolestech a chtějí hned pomoc a úlevu. Že si teď všechno musí hledat na internetu a na všechno mít návod, že už neumí používat selský rozum. Že se teď všechno zbytečně komplikuje.

zdroj: www.mommawannabe.com

Nechci vás strašit, že vás někdo jednou až budete rodit bude takhle pomlouvat. To jsou vždy jen reakce na nějaké momentální situace. Sama nevím, jestli chci, aby Pufík byl u porodu. Nechci, aby viděl  všechnu tu krev, tekutiny a oslizlé miminko. Nechci na něj pokřikovat, že mi tohle udělal on. Nechci, aby z toho všeho byl vyplesklej (a i když ho nechci podceňovat, myslím, že se mu nebude líbit pohled na mě v bolestech). Na druhou stranu být tam bez něj, to by bylo nepřirozené. Aby nedejbože neviděl miminko v prvních vteřinách jeho života mimo dělohu. Ale je fakt, že některý otcové by tam radši bejt neměli. Asi by to po nich ženy neměly automaticky požadovat, i když je teď více méně nenormální, když tam otec není. Co se týče telefonování, tak to nechápu, stejně se ten partner ženy na všechno během telefonátu ptá – to už si žena může zavolat sama, ne? Na vložky, muži, prosím taky nesahejte, dyť je to fuj. Radši masírujte záda nebo držte za ruku, to je lepší pomoc. Jít na sál, asi lepší v menších porodnicích, v těch velkých z toho muž ani žena nic moc nemají i co se týče kontaktu s miminkem. Je to škoda, dá se bondingovat i po řezu, ale ve fakultkách se s tím nikdo nebude obtěžovat. Ale je mi líto, že na to koukají takhle. Proč by člověk nemohl mít psychickou podporu, když ji potřebuje? Za předpokladu, že chlap nebude samé: „Jakým směrem to řežete? Co jí to tam pícháte?“ (Prý se to taky stává.)
Co se týče dnešních žen, je fakt, že je všechno asi složitější než dřív a můžeme si za to sami. Taky bych dítě strčila pod kohoutek, ale když člověk všude vidí ty kapesníčky, tak proč ne, že (ale zasejc tej chemie v nich! Věděli jste, že se jima dá odstranit skoro jakákoliv skvrna? To o něčem svědčí!) a toho odpadu, jak plenky, tak kapesníčky. V tomhle mají recht. A s tím internetem, pravda je, že úplně nejhorší, co může nastávající matka udělat je, hledat si vše na internetu a v diskuzích. Řekla bych, že to dost potlačuje základní instinkty a pocity. Co se týče péče o dítě a odjezdu do porodnice, asi bychom se trochu měli vrátit k tomu, jak to bylo dřív. Je to teď zbytečně komplikované, to je fakt. Takže apeluju na zdravý selský rozum, doufám, že se uhlídám a nebudu v budoucím těhotenství všechno řešit v diskuzích a hlavně musím přijet do porodnice za pět minut dvanáct! :D Jsem sice typ, který na spoustu věcí potřebuje návod, ale mateřství je vrozené, ať říká kdo chce, co chce. 

Komentáře

  1. Zajímavý článek ze zákulisí:-) Ono se snadno pomlouvá, to je to nejjednodušší, určitě v něčem mají pravdu. Ale určitě se nedá srovnávat, jak to bylo dřív a jak je to dnes. Prostě dnešní doba je jaká je, třeba ten internet, co vím, tak úplně každá těhule řeší věci na diskusích, jen analfabet by si informace nevyhledával, když jsou tak snadno dostupné. A třeba s tím odjezdem do porodnice, to je těžký, prvorodička nemá zkušenosti, je vyklepnutá a jak má poznat, že je ještě čas a nepřijede pozdě.
    A co se týká otce u porodu, no nechtěla bych mít dítě s někým, kdo by nebyl schopem mi být u porodu oporou nebo by tam nechtěl být nebo bych ho tam nechtěla já. Jak by to fungovalo v dalších životních situacích? Třeba mnohem těžších?
    To jsem se nějak rozepsala:-))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hm, tak jsem se rozepsala taky v odpovědi a zrovna se nějak vypnula wifina nebo co, takže znovu :D Pravdu mají i nemají, ono je to těžký, zvlášť takhle ve velký fakultce. K internetu - beru to, ale spolehnout se taky trochu na svoje instinkty a neřešit každou blbřost, jak to dělaly ženský dřív a my jsme ok :) A když už, tak aspoň kvalitní zdroje a né věci typu "Moje známá to měla takhle a tohle a tamto" To pak jsou příběhy! :D Odjezd do porodnice..když už si hledám na netu, tak se dočtu, že u prvorodičky trvá porod cca 10-12, tak je lepší si pobejt doma, jít do spršky a ještě se snažit odpočívat v domácím prostředí a do nemocnice jet až když to je nesnesitelný...tam s ní stejně nic neudělaj, maximálně jí daj epidurál, žejo...a lepší bejt třeba 6 hodin doma než na sále, kde člověk nemá takovou pohodu.
      Otec, myslím, že by tam měl být. Teď tam byl zrovna pár - pán masíroval záda, přidržel nožku nebo hlavu, povzbuzoval a hladil paní po vlasech. To se mi moc líbilo. Ale pak tam jsou chlápci, co jen seděj a koukaj. No a pak ty aktivní, co čučej mezi nohy a tak a to je podle mě teda spíš "podpora" než podpora..:)

      Vymazat
  2. Asi jsem omylem vymazala komentář Nikol Káchové: To jsem si po ránu hezky přečetla, hrozně mě to zaujalo jelikož chodím na zdrávku a přemýšlím o této profesi :))) hodně štěstí v práci :)


    OdpovědětVymazat
  3. No nevím, jako jestli to bylo dřív lepší, zase byla daleko větší úmrtnost miminek a to o něčem svědčí, ne??
    Já bych byla daleko radši kdyby mě u porodu manžel podpořil, protože už ten pocit, že tam člověk není úplně sám je přece lepší než nic.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, však o úmrtnosti žádná, spíš to bylo myšleno tak, že i když teď máme na všechno přístroje a nevímco, tak právě tím je všechno o něco komplikovanější než to bylo dřív. Že se teď všechno víc řeší...
      A proti manželům u porodu nic nemám, někteří jsou moc fajn, ale porodní asistentky je prostě z nějakého důvodu tam nechtějí o.O

      Vymazat
  4. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

    OdpovědětVymazat
  5. Tak já byla ráda, že tam Muž nebyl. Chtěl přijet, ale než dorazil, tak museli uzavřít celé oddělení, jelikož všechny kóje byly obsazené a všechny ženské začaly rodit najednou a jedna cikánka musela rodit na chodbě (oddělení). Chudák by ze mě zešedivěl, protože jsem byla celá rozklepaná a myslím, že určité věci chlapi vidět nemusí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pro ně to fakt někdy není procházka růžovým sadem...asi nějak záleží na každým páru a muži, ale nelíbí se mi, že je teď pro ty chlapy jakoby "povinnost" chodit...zas na druhou stranu, vidět to nemusí, ale je to život, taky ať ví, že to ženský nemaj jednoduchý :D

      Vymazat
  6. Nez clovek zacne kritizovat, mel by se nadechnout a nekolikrat si nahlas zopakovat "v zivote neni nic cernobile". Dekuji :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já nekritizuju, většinou ke všemu mám "šedý" pohled...toto byla momentální reakce na to, co jsem slyšela ;)

      Vymazat
  7. pri hledani nejakych veci ohledne prirozeneho porodu a porodniho planu jsem narazila na vas blog. po precteni II. casti, ktera mi prijde rozumna (a utvrdila me dokonce v presvedceni, ze PP neni potreba) se mi tato prvni cast vubec nelibi - debata PA mi prijde urazliva (pro zaslouzilou rodicku). Myslim, ze procento tatinku, kteri se takhle chovaji je opravdu minimum a vsichni spis drzi za tu ruku a nijak se do porodu nepletou. Ale v porodnici nepracuji, takze tezko posoudit. u cisare (pokud je v epiduralni anstezii) preci ten tatinek sedi za plentou u hlavy rodicky, tak v tom taky nevidim problem. Preci jenom v pripade sekce bych mela strach a byla rada, ze tam manzel je se mnou. i to telefonovani otcu - nejsou to opravdu jen vyjimky? - nehce se mi tomu verit. vubec nechapu vyjadreni "Co se týče péče o dítě a odjezdu do porodnice, asi bychom se trochu měli vrátit k tomu, jak to bylo dřív. Je to teď zbytečně komplikované, to je fakt." co je komplikovane? Odjezd do porodnice za 5 minut 12 mi prijde rozumny, ale jak to rodicka obzvlaste prvorodicka ma posoudit. Ja jsem rodila 3x a ani jeden porod nebyl stejny. nevidim problem v tom, kdyz prijede pani v pocatcich, ze ji muze byt doporuceno vratit se domu. I kdyz porod a jeho delka je podle mne hodne nepredvidatelna a PA ji nemuze nikdy odhadnout - viz pribeh me zname - prijela do orodnice - nalez 3cm byla poslana domu. uz na parkovisti mela pocit, ze bolesti nezvlada, tak se vratili a dite bylo do 20min na svete. Takze co u jedne rodicky muze trvat 24h u jine muze trvat 30minut. s plinkami souhlasim, mam tez latkove, ale nikoho za pouzivani jednorazovych neodsuzuji. mozna na vse budete mit jiny nazor, az sama zazijete porod a budete se starat o miminko....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. O porodním plánu jsem sepsala samostatný článek, tak koukněte ještě tam :). Jsem si vědomá toho, že tenhle článek nestaví PA do moc dobrého světla, byla to momentální reakce na to, co jsem slyšela neztotožňuji se se vším, co bylo řečeno, navíc před třičtvrtě rokem a od té doby už jsem zas vidělo mnoho jiných věcí, článek rozhodně nemá nikoho urážet, možná spíše právě poukazovat na to, že PA jsou někdy moc příkré ve svých úsudcích! U císařského řezu právě ne všude může být s paní na sále a to zrovna říkám, že je špatně, myslím, že by po císaři měli mimčo přiložit tátovi na nahou hruď. Co jste napsala k tomu odjezdu do porodnice, uznávám, že máte pravdu, článek byl opravdu psán v jakémsi afektu a ještě zvážím, jestli tuto číst nesmažu. Komplikované myslím to, že má člověk až moc informací a je těžké se zorientovat v tom, co je správně, když každý zdroj tvrdí něco jiného - a to platí ohledně všeho. Určitě názor změním, to je jasné. Děkuji za váš komentář, ještě se nad vším, co jsem psala zamyslím a omlouvám se, jestli jsem se vás nějak dotkla.

      Vymazat
  8. paneboze... jak ten blog cely procitam... jestli vetsina PA v CR jsou jako vy, tak uz se vubec nedivim, ze chce tolik zen rodit doma.. oslizle miminko? To jako vazne? WTF?? Chlap jako partner ma pravo byt u sve zeny a jako otec ma pravo byt NEUSTALE u sveho ditete. A diky bohu za nej, kdyz me pri porodu v nemocnici (kam jsem prijela uz otevrena a schopna rodit, jen tak btw), nejaka PA zjebala, ze nemam rvat, bo probudim pacientky a snazila se me dostat na zada, aby na me jakoze lepe videla, a ja si jakozto nevychovana a rozmazlena zenska byla na ctyrech, jelikoz jsem tak lepe vse zvladala, kdyby tam nebyl muj manzel, ktery ji slusne poslal nekam (protoze ja mela chut ji vytrhat vlasy), tak nevim teda, uz tak me ke konci dostaly asistentky na zada, aby mi doktor mohl tlacit na bricho, a tak se porod, ktery do toho momentu probihal ukazkove, trval asi dve a pul hodiny od prvni kontrakce, diky tomu, ze jsem to prozivala doma, a byla jsem otevrena na rozeni, musel skoncit strasenim o umrti ditete (i kdyz syn vylezl spokojeny, ruzovy, s AS 10-10-10) a rozsahlym nastrihem, kvuli kteremu jsem prisla o hodne krve a mela pak poporodni anemii... a kdepak je prosim zodpovednost za tohle?

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Děkuji mockráte za váš komentář!

Populární příspěvky z tohoto blogu

Masáž hráze v těhotenství

Až 85% žen při prvním porodu utrpí nějaký typ poranění, přičemž toto poranění má mnohdy dlouhodobé následky, zvlášť pokud se jednalo o poranění třetího nebo čtvrtého stupně (nastává cca v 0,5-10%) anebo epiziotomii (jejíž rutinní používání není již dlouhou dobu doporučováno!) Rizikové faktory pro poranění jsou: abnormální polohy plodu, operační vag.porod, překotný porod, makrosomie plodu, obezita matky, nulipara, pokročilý věk matky  Poranění třetího a čtvrtého stupně je spojeno s rozestupem rány, močovou inkontinencí, dyspareunií, anální inkontinencí, fistulemi, prolapsem pánevních orgánů.  A ani nemusíme zmiňovat psychické trauma. Mnoho žen ze strachu z poranění žádá císařský řez (ačkoliv bolest přetrvávající více než jeden rok je častější u žen po SC než po vaginálním porodu - 22% vs 8%). (4) Masáž hráze zvyšuje relaxaci svalů a prokrvení hráze , napomáhá rozšíření tkání a zvýšení jejich elastičnosti, ženy se naučí uvolnit se při pocitu pálení či bolesti hráze, což je důležité při p

Intermitentní poslech ozev plodu

O intermitentním poslechu ozev toho bylo napsáno hodně, ale vzhledem k tomu, že se výsledky, které byly shledány, neodráží v české literatuře, praxi a doporučených postupech, je asi potřeba to stále opakovat. Docela bych polemizovala s Metodickým doporučením MZ ČR...využití porodních asistentek při vedení porodu ...centra porodní asistence (u fyziologického porodu/nízkorizikové ženy). Následující text se bude vztahovat na péči o nízkorizikovou ženu, u které riziko zůstává nízké po celý průběh porodu. Při výskytu komplikací, anomálií při intermitentní auskultaci nebo u jinak rizikové ženy je samozřejmé použití kontinuálního CTG.    Metodické pokyny nám říkají: „Součástí objektivního vyšetření (při příjmu na porodní sál) je ... vstupní CTG“ Není jisté, zda CTG při příjmu přináší výhody. NICE (1)  - Rutinní CTG při příjmu bylo spojeno s nárůstem SC a žádným zlepšením perinatálních výsledků, tyto důkazy ovšem nejsou dostatečně silné. FIGO (2) - CTG při příjmu zvyšuje pravděpodobnost

Indukce laktace – kojení bez porodu, adoptivní kojení

Inspirace na články mi velice často přichází ze sociálních sítí. Zahlédla jsem na instagramu fotku lesbického páru, kde obě ženy kojily a v popisku byl zmíněn Newman Goldfarb protokol, díky kterému je možné navodit laktaci i u ženy, která nikdy neporodila a nebyla těhotná. Musím se vytahat za uši, protože jsem nevěděla, že to je možné. Myslela jsem si, že se toho dá dosáhnout jen u žen, které už někdy kojily, což jak víme, je velice starý proces a všechny princátka měly kojné. Tento proces je vhodný pro adoptivní rodiče / rodiče, kteří se obrátí na náhradní matku, ženy v lesbickém páru, které se chtějí obě podílet na kojení a transgender rodiče. (Ano, byla popsána kazuistika, kdy se podařilo navodit laktaci u 30-leté transženy, která užívala hormonální terapii šest let (1)). U žen, které již kojily je proces většinou jednodušší, ale laktace se dá navodit i u žen, které nekojily. Chce to jen obrovské odhodlání a motivaci . Ale co může být lepší motivace než dát dítěti všechny prot