Přeskočit na hlavní obsah

Jak se učím italsky

Italsky jsem se začala z nudy učit loni v létě. Ani nevím proč. Každopádně...che lingua bella! Hlavně bohužel jak dělám na směny, tak prostě nemám šanci chodit na nějaký kurz :(.


Knihy

To je klasika pro začátek, mám tři. Italštinu pro samouky od Ledy, Italštinu pro samouky a Učebnici současné italštiny. Přičemž když to přečtete obráceně, tak máte pořadí mých osobních preferencí. U té učebnice současné italštiny gramatice rozumím tak nějak nejvíc, je to hezky vysvětlený a dialogy jsou takový...co se asi celkem běžně používaj, u těch druhých dvou, resp. u italštiny pro samouky je to takový no...ta učebnice mě fakt nebaví!



Aplikace

Jediná, kterou používám, je Duolingo. Je to úplně super a zadarmo! (Dostupné i na webu, synchronizované s app ;)) duolingo.com) Není tam žádný vysvětlení gramatiky, nic, ale postupně si to od úplných základů tak nějak vžijete. Máte k dispozici několik lekcí, kde každá lekce má několik ? částí s určitýma slovíčkama, přičemž se vám naplňuje progress bar u každé lekce...co je na Duolingu boží, že to jakoby postupem času zase klesá, tkze se musíte vracet k těm starším lekcím, abyste pořád měli všechno naplno a tím pádem utužujete a utužujete neuronální spojení a lépe si to všechno zapamatujete :) Pak se vám postupně otevírají další a další lekce. Já si tuhle aplikaci teda nemůžu vynachválit a fakt hodně jsem se z toho naučila. A jak jsem psala o těch neuronálních spojeních, nějak od léta jsem to nezapnula až teď, tkze toho mám hooodně co dohánět, ale! je fakt, že se mi všechno okamžitě vybavilo, ty slovíčka nějak naskakovaly uplně samy.
Teda, musím podotknout, že aplikace je anglicky (a přiznám se, že kde občas dělám chyby, je při překladu z italštiny do angličtiny, že tam nenapíšu určitej nebo neurčitej člen :D Jinak je ale fajn, že appka umí poznat překlepy). Italský věty/slova vám to přečte a vy překládáte nebo jenom něco řekne italsky a vy překládáte, dokonce i musíte přečíst větu a řekne vám to, jestli jste ji přečetli správně. Teďkonc nově vám to sdílí vaši plynulost v italštině do linkedinu.





Filmy, seriály

Když jsem se tak nejlíp naučila anglicky, tak proč ne italsky? :) Ale je těžký po těch filmech pátrat, zkoukla jsem jen Prázdniny v Římě a Eat, pray, love. Pak jsem ovšem našla Alla fine arriva la mamma - How i met your mother. Protože tenhle seriál znám skoro nazpamět, tak i když nerozumím třeba italsky, co tam říkají, tak vím, co by říkali anglicky a tím pádem se učím. Hlavně mám po ruce blok nebo učebnici a píšu si tam věty, co mě zaujmou a co by se mohly hodit. Pak zpětně se tomu někdy vážně musím smát. (Io faccio solo sesso estremo. Provozuji jen extrémní sex.)



Hudba

Občas si pustim Radio Italia (solo musica italiana!), kde hrajou italskej  pop, kterej je teda děsnej, ale někdy se to i dá. Jinak tam taky moderátoři něco kecaj, tkze dobrý. K italskýmu popu - miluju tyhle čtyři písničky!



A pak takové doplňkové metody...facebook a hry v tabletu, u kterých je to možné, mám nastavené v italštině. Je mi jasný, že se nic moc nenaučím, ale přece jen.. Za zkoušku nic nedám. 
Pak jsem taky měla takový románek s italem a naučila jsem se celkem dost slov a tak. No hlavně sprosťárniček, ale mluvením se člověk naučí nejvíc...kór když ta druhá polovička umí anglicky míň než vy. Ale nikdy nezapomenu, jak mi předváděl všechny nářečí :) Kalábrijský, neapolský, benátský, římský, milánský...by člověk ani neřekl :)



No a cestování. O samotě! Protože to vám nezbyde nic jiného než se nějak domlouvat a sami si objednávat a hlavně pořád posloucháte konverzace ostatních. Na dovče sem se toho taky naučila uplně hafo. A hlavně, oni to fakt strašně moc ocení. Resp, na severu to dost ocení a na jihu musíte mluvit italsky, páč jinak vám nebudou prostě rozumět :) Jediný, co mě v silných uvozovkách štve, že tímto mám jasný, kam zas v létě pojedu. Je mi totiž líto, když už se to učím, abych jezdila do nějakýho státu, kde se italsky nemluví :D



Komentáře

  1. Ahoj, prosím Tě, kde se dá sehnat Alla fine arriva la mamma? Je to super tip na procvičení italštiny, díky za něj :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj ahoj, super výběr hudby :-) Co se týče rádií já ještě poslouchám RDS a Rtl 102.5. Já zbožnuju italského zpěváka Marca Mengoniho, má krásný písničky a úžasný texty :-)
    https://youtu.be/Ww7RHpetMSE
    https://youtu.be/ARqpqyA49y0
    Doporučuju ;-)

    OdpovědětVymazat
  3. Poslouchání hudby a sledování filmů a seriálů určitě zabírá, jen k tomu člověk musí přistupovat, že se chce něco naučit a ne jen si užít daný film/seriál. Určitě zkus poslouchat taky podcasty, některé jsou s přepisem a to mi pomohlo opravdu hodně. A jinak, pokud nestíháš navštěvovat offline kurzy, tak můžeš vyzkoušet některý z online kurzů.

    OdpovědětVymazat
  4. Ja ted ziju v Italii, takze...asi tak, naucila sem se dost :D

    OdpovědětVymazat
  5. Prosím vás, nemáte někoho kdo naučí kalábrijský dialekt, děkuji

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Děkuji mockráte za váš komentář!

Populární příspěvky z tohoto blogu

Masáž hráze v těhotenství

Až 85% žen při prvním porodu utrpí nějaký typ poranění, přičemž toto poranění má mnohdy dlouhodobé následky, zvlášť pokud se jednalo o poranění třetího nebo čtvrtého stupně (nastává cca v 0,5-10%) anebo epiziotomii (jejíž rutinní používání není již dlouhou dobu doporučováno!) Rizikové faktory pro poranění jsou: abnormální polohy plodu, operační vag.porod, překotný porod, makrosomie plodu, obezita matky, nulipara, pokročilý věk matky  Poranění třetího a čtvrtého stupně je spojeno s rozestupem rány, močovou inkontinencí, dyspareunií, anální inkontinencí, fistulemi, prolapsem pánevních orgánů.  A ani nemusíme zmiňovat psychické trauma. Mnoho žen ze strachu z poranění žádá císařský řez (ačkoliv bolest přetrvávající více než jeden rok je častější u žen po SC než po vaginálním porodu - 22% vs 8%). (4) Masáž hráze zvyšuje relaxaci svalů a prokrvení hráze , napomáhá rozšíření tkání a zvýšení jejich elastičnosti, ženy se naučí uvolnit se při pocitu pálení či bolesti hráze, což je důležité při p

Kristellerova exprese - záchranný manévr?

"My vám trošku pomůžeme s tlačením" . Kolik žen tuhle větu při porodu slyšelo a kolik odešlo s modřinami na břichu.. Kristellerova exprese je postup "non lege artis" , takže byla nahrazena "přidržením děložního fundu" , který je uváděn v Doporučeních k pomoci rodičce při tlačení ve 2. době porodní od ČGPS. Hranice mezi těmito dvěmy pojmy je ovšem velmi tenká.  Kristellerova exprese spočívá v aplikaci manuálního tlaku na děložní fundus během kontrakce ve směru porodního kanálu s cílem zkrátit trvání druhé doby porodní . Tento tlak může být také aplikován za pomocí nafukovacích pásů. Nicméně neexistuje jednotná definice a standardizace tohoto manévru - aplikovaná síla je obtížné kontrolovatelná , také v souvislosti s pozicí plodu, objemu plodové vody, struktuře porodního kanálu, umístění ruky na břicho matky, jeho obvodem.  Manévr by měl být prováděn pouze když je hlava na pánevního dna. Neměl by být opakován více než 3-4x.  Popsané indikace jsou: distres

Intermitentní poslech ozev plodu

O intermitentním poslechu ozev toho bylo napsáno hodně, ale vzhledem k tomu, že se výsledky, které byly shledány, neodráží v české literatuře, praxi a doporučených postupech, je asi potřeba to stále opakovat. Docela bych polemizovala s Metodickým doporučením MZ ČR...využití porodních asistentek při vedení porodu ...centra porodní asistence (u fyziologického porodu/nízkorizikové ženy). Následující text se bude vztahovat na péči o nízkorizikovou ženu, u které riziko zůstává nízké po celý průběh porodu. Při výskytu komplikací, anomálií při intermitentní auskultaci nebo u jinak rizikové ženy je samozřejmé použití kontinuálního CTG.    Metodické pokyny nám říkají: „Součástí objektivního vyšetření (při příjmu na porodní sál) je ... vstupní CTG“ Není jisté, zda CTG při příjmu přináší výhody. NICE (1)  - Rutinní CTG při příjmu bylo spojeno s nárůstem SC a žádným zlepšením perinatálních výsledků, tyto důkazy ovšem nejsou dostatečně silné. FIGO (2) - CTG při příjmu zvyšuje pravděpodobnost