Přeskočit na hlavní obsah

Menstruační kalíšek - má zkušenost (jako porodní asistentky)

O tom, že menstruační kalíšek existuje vím už x let. Ale nikdy jsem se nechtěla vzdát komfortu a být super eko bio žena. Teda pro mě furt lepší než vypratelné vložky. Nikdy mi to nepřišlo nechutné, protože na krev a mnohem větší lahůdky jsem zvyklá. Ale nějak mě nikdy nic netáhlo k tomu, abych si ho pořídila. Pak se mi zmínila kamarádka, že ho používá a škoda, že ho neobjevila dřív (jak říkají skoro všechny ženy). Vzhledem k tomu, že se snažím být trochu šetrnější k životnímu prostředí a snažím se hledat alternativy k běžným produktům (né, že tady v Itálii by to šlo úplně snadno, v mnoha věcech jsou o hodně napřed oproti ČR, v mnoha zase o hodně zpět) jsem o něm začala přemýšlet - zvlášť, když jsem každý měsíc viděla, kolik odpadu vyprodukuji (tady se odpad třídí klasicky na plast, sklo, papír, zelené (tráva atd.), vlhké - zbytky jídla, lógr atd a suché - to, co nikam jinam nejde vytřídit) - suchého většinou máme jednu igelitku za měsíc - část z toho právě díky vložkám. Tampony jsem používala jen pokud to bylo fakt nezbytné - koupání, oblečení, u kterého jsem měla strach, že by mohla být vidět vložka... strašně mě vysušovaly, někdy jsem ani druhý nemohla zavést, protože jsem byla úplně suchá. Plus ta počůraná šňůrka a vědomí, že když se koupu, nasákne i tu vodu zvenčí. Vložky, lepší, ale v těch vedrech jsem se někdy i oprudila, od půlky cyklu, kdy krev teče velice zvolna a stihne se rozkládat, taky dost zapáchaly, i když jsem je měnila často. A pak samozřejmě útrata cca 1,5-3€ měsíčně. 


No jednoho dne jsem zavítala do DM a viděla tam kalíšek Alia, vyrobený v Itálii. Cena 19,90€, koupen. Nemohla jsem se dočkat cyklu, byla jsem dost sebevědomá, že jako porodní bába, která dobře zná své tělo, nebudu mít problém
Cyklus přišel, první zásun a hned dobře...nebo mi to tak aspoň přišlo. Dokonce jsem hned riskla jít s ním na praxi. Moc jsem ho necítila, ale trochu jako tampon přecejen ano. Nicméně ok. Výměna, ok. Asi nemusím psát to, co se dočtete všude... že se vždycky krev jen vylije a kalíšek se vymyje vodou. Musím říct, že v tomhle ohledu jsem fakt ráda, že máme bidet, protože to je všechno o hodně pohodlnější. Párkrát jsem ho "vyměňovala" i ve sprše. Nicméně další dny se mi už nedařilo tak dobře a rychle zavést. Buď trošku protékal a špinila jsem anebo mě tlačil, navíc jsem cítila, jako bych měla trochu odřené stydké pysky od všech těch pokusů... tak jsem to po třetím dnu vzdala
Další cyklus přišel na dovolená v kempu v Chorvatsku. Ale i přes trochu polní podmínky jsem byla odhodlaná to zase zkusit. Protože představa měnění tampónů někde na pokakaném chemickém záchodu na pláži mě teda vůbec nelákala. 
První pokus - dobrý, vůbec jsem ho necítila, celý den v poho. Výměna taky v poho, i když vzhledem k obsazenosti záchodků v malém kempu jsem ho nemohla opláchnout vodou, tak jsem ho buď vytřela toaleťákem nebo vlhčenými intimními ubrousky a při nejbližší příležitosti ho vyměnila a umyla ve sprše - kam sem musela jít při dalším ne příliš úspěšném zavedení. Nějak jsem nechápala, proč je v návodu napsané zavést ho míň hluboko než tampon a ne úplně na čípek. On je sám o sobě docela velký a dlouhý (i když jsem vzala menší velikost) a nevím jak vy, ale já teda pochvu tak dlouhou nemám (a stopku jsem hned ustřihla, páč k vyndání ji nepoužívám a akorát mě dráždila). No prostě většinou se nevytvořil podtlak a kalíšek se neroztáhl a nepřicucl dobře. A pak jsem zjistila, že mám čípek trochu víc doleva a dopředu, takže když se nerozvine, posunuju ho trochu dopředu a dozadu doleva a jakmile nasedne na čípek, tak udělá pluff a sám se rozvine (vždycky prstem okolo zkontroluju). Takže po tomhle zjištění už to bylo všechno bez problému, v kempu a u moře jsem to zvládla naprosto v pohodlí, nic se mi nikde nezapařovalo, nesmrdělo.. po návratu domů jsem ho vysterilizovala ve vařící vodě a ok. Musím říct, že mě překvapilo, jak málo je vlastně krve (nejsem teď ještě úplně schopná zhodnotit intenzitu menstruace..ale obecně mám menstruaci střední). Na vložce to vypadá mnohem víc (ale je pravda, že když jsem studovala, tak nám jedna lékařka říkala, že je těžké hodnotit krevní ztrátu při porodu, když se vsakuje do podložek a vložek...ať si představíme, pro krevní ztrátu, která už začíná zavánět nebezpečně tj. 500ml, že vylijeme celou petku vody na zem a jak velká kaluž se udělá - Hoodně velká). Takže...teď jsem spokojená. Hlavně když si představím, kolik odpadu ušetřím, peníze - to zatím není tak markantní a že se nezapařuju a nesmrdím a pro mou pochvu náchylnou k infekcím je to určitě lepší. Vůbec o něm nevím, měním 3x denně, což je méně často než vložky či tampony, můžu doma chodit naostro a tak...nechápu, proč jsem to neudělala už dřív!
Jediný co, ale to nedokážu objektivně zhodnotit jestli je jeho vliv nebo ne - jak skoro všechny holky píšou, že je menstruace bolí míň, mě teď bolí trochu víc - asi proto že jsem byla spíš zvyklá na "freebleeding" s vložkama než na tampony. Ale stačí ibalgin, žejo. EDIT PO DVOU LETECH: Ano, je to divný, ale menstruace bolí víc a víc dní (dřív to na prášek u mě bylo první den MS, teď první dva, někdy břicho lehce cítím i třetí). A doktorka na praxi mi říkala, že jí přišla jedna žena, která si kalíškem nechtěně vyjmula nitroděložní tělísko - takže v tomhle případě je lepší se poradit s gynekologem.
Ale rozhodně ho doporučuju všem!

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Masáž hráze v těhotenství

Až 85% žen při prvním porodu utrpí nějaký typ poranění, přičemž toto poranění má mnohdy dlouhodobé následky, zvlášť pokud se jednalo o poranění třetího nebo čtvrtého stupně (nastává cca v 0,5-10%) anebo epiziotomii (jejíž rutinní používání není již dlouhou dobu doporučováno!) Rizikové faktory pro poranění jsou: abnormální polohy plodu, operační vag.porod, překotný porod, makrosomie plodu, obezita matky, nulipara, pokročilý věk matky  Poranění třetího a čtvrtého stupně je spojeno s rozestupem rány, močovou inkontinencí, dyspareunií, anální inkontinencí, fistulemi, prolapsem pánevních orgánů.  A ani nemusíme zmiňovat psychické trauma. Mnoho žen ze strachu z poranění žádá císařský řez (ačkoliv bolest přetrvávající více než jeden rok je častější u žen po SC než po vaginálním porodu - 22% vs 8%). (4) Masáž hráze zvyšuje relaxaci svalů a prokrvení hráze , napomáhá rozšíření tkání a zvýšení jejich elastičnosti, ženy se naučí uvolnit se při pocitu pálení či bolesti hráze, což je důležité při p

Intermitentní poslech ozev plodu

O intermitentním poslechu ozev toho bylo napsáno hodně, ale vzhledem k tomu, že se výsledky, které byly shledány, neodráží v české literatuře, praxi a doporučených postupech, je asi potřeba to stále opakovat. Docela bych polemizovala s Metodickým doporučením MZ ČR...využití porodních asistentek při vedení porodu ...centra porodní asistence (u fyziologického porodu/nízkorizikové ženy). Následující text se bude vztahovat na péči o nízkorizikovou ženu, u které riziko zůstává nízké po celý průběh porodu. Při výskytu komplikací, anomálií při intermitentní auskultaci nebo u jinak rizikové ženy je samozřejmé použití kontinuálního CTG.    Metodické pokyny nám říkají: „Součástí objektivního vyšetření (při příjmu na porodní sál) je ... vstupní CTG“ Není jisté, zda CTG při příjmu přináší výhody. NICE (1)  - Rutinní CTG při příjmu bylo spojeno s nárůstem SC a žádným zlepšením perinatálních výsledků, tyto důkazy ovšem nejsou dostatečně silné. FIGO (2) - CTG při příjmu zvyšuje pravděpodobnost

Jak klasifikovat císařské řezy a analyzovat jejich četnost - ROBSON

  Připomeňme, že dle WHO by podíl císařských řezů neměl nikde přesahovat 10-15% . V posledních desetiletích se jejich počet ovšem progresivně zvyšuje, ačkoliv všechny faktory, které se podílejí na tomto fenoménu, nejsou ještě zcela známé. Narůst císařských řezů (SC) je problémem veřejného zdraví a také zdrojem mnohých polemik ohledně rizik pro zdraví a výdajů spojených s tímto nárůstem. Pro porozumění faktorům, které určují tento fenomén a naplánování efektivních opatření pro snížení či zvýšení SC, kde je vhodné, je nezbytné mít nástroje schopné monitorovat a porovnávat podíl císařských řezů v daném zdravotnickém zařízení v průběhu času a mezi různými zdravotnickými zařízeními navzájem. Tradičně se monitoruje percentuální podíl SC na všech porodech na úrovni jednoho zařízení. Tímto způsobem získaná data jsou ovšem velmi variabilní a složité na interpretaci, poněvadž mezi zařízeními se liší úroveň péče (perinatologické centrum vs okresní porodnice), charakteristika rodiček( nízko