Přeskočit na hlavní obsah

Praxe

Aaaachich, dneska jsem koukla na školní mail a to je zase nadělení praxe do nového semestru, úplně mi z toho hlava běží kolem. A hned to volno není tak sladké jako bylo. Během měsíce musím splnit tři 12ky na novorozencích, tři 12ky na gyndě a šest 12tek na sále. 
Na novoše se teda absolutně netěším, je to nuda anebo stres. Třeba snažit se přiložit dítě. Sice jsme na kojení měly asi pět přednášek od velmi fanatické laktační poradkyně a vyplývalo z nich, že stačí správně přiložit a všechno jde prostě samo. Tak jsem si říkala pohoda párek, prostě správná poloha.

No jo, jenže to pak vůbec není snadné, když jsou ženy třeba po císaři, tak si mimčo sotva chytnou jednou rukou, maminy s velkým šitím zase sotva v sedě...vůbec mi to mimčo do správné polohy prostě nasměrovat nejde. A i když se zadaří, tak speciálně po císaři a epidurálu teda nechce moc sát. Takže furt se snažit vytlačovat kolostrum, dráždit bradavkou pusinku, no nic moc. Jediný, co je na novoších fajn, že když mimčo brečí, tak ho můžeme chovat. Ale zas na druhou stranu by se měla praktikovat filozofie "hands off" - že na dítě takhle dlouho nesahá nikdo jiný než matka, protože děti si vytváří pachové stopy. Jinak mě tam štvou dudlíky, příkrmy, kloboučky a prostě všechno. Ale zas na druhou stranu mi přijde, že někdy to fakt jinak nejde. No a mám tam pořád strach. Miminka jsou přece jen křehká.
Gynda super, tu mám ráda, ale ty 12ky jsou stejně nic moc. A sál, tak to mám teď za sebou, to je s mojí mentorkou paráda, i když se pořád hrozně bojím, akorát už bych měla zapracovat na samostatných porodech, máme jich mít 40, já mám.....tududududum....tralalááá....nulu! A deset asistencí z dvaceti. Což jde, ale asistence u patologického porodu mám tři? Asi bych se měla začít chodit dívat na sekce...Jsem zvědavá, jak to do konce studia všechno stihnu a jak to vůbec zvládnu. 
zdroj: is.muni.cz

No a pak tento a příští semestr máme komunitní péči - 20 hodin u soukromé PA, 30 hodin prenatální poradna v součinnosti s lékařem, 30 hodin poradna pro novorozence a kojence pod dohledem pediatra. Samozřejmě nemůže chybět vypracování kazuistiky na novoše (paráda, co tam budu jako řešit) a přímá edukační aktivita (to budu asi nějak směrovat na prenatální poradnu). Takového zařizování, achich. Soukromou PA jsem si vybrala tuto prozatím Pavlína Chvátilová z HK, protože se mi nechce v Brně, ale asi se ještě přihlásím do tý Unipy a zkusím se tam optat na něco v Praze nebo tady poblíž, když tam pak pojedu za rodinným známým gynekologem, ale je takový nemluvný a nevím, vždy z něj mám pocit, že mě nemá rád...ale jeho manželka je moc fajn porodní asistentka. No a pediatr - chci k tomu, ke kterému jsem chodila já i sestra a přítel, prostě celá rodina, akorát paní pediatrička je trošku přísná a já nic moc o těch novorozencích a kojencích nevím a jak jsem řekla, není to můj oblíbený aspekt oboru :D
A nakonec mi zbývá 9 dní na vybrání tématu bakalářky. Super. Vím jen, že nechci něco, co bylo napsáno už stokrát, chci, aby mě to aspoň trochu zajímalo a bavilo a aby bylo lehké to psát a taky, aby to bylo aspoň nějak užitečné. Z témat co nám vyvěsili v ISu, jsou ucházející jen asi "Chtějí české ženy rodit přirozeně? (povědomí o přirozeném porodu)", "Psychický stres u matky - vznik ADHD atd" (- k tomu mě napadlo třeba něco jako souvislost komplikovaného porodu a vzniku schizofrenie, homosexuality..ale to by šlo špatně zkoumat), "Kompetence PA v poválečném Československu" (to by mě zajímalo, ale je to k ničemu a nevím, kde vzít ty starý PA a časopisy), "Analýza časopisů porodních babiček" (to by mohlo být zajímavé a vedoucí práce by měla být výkonná ředitelka Unipy, což mě láká) a pak jsem přemýšlela něco ohledně menstruace, dysmenorey..Ale fakt nevííím a už bych měla vědět, abych to třídní poslala...:(

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Masáž hráze v těhotenství

Až 85% žen při prvním porodu utrpí nějaký typ poranění, přičemž toto poranění má mnohdy dlouhodobé následky, zvlášť pokud se jednalo o poranění třetího nebo čtvrtého stupně (nastává cca v 0,5-10%) anebo epiziotomii (jejíž rutinní používání není již dlouhou dobu doporučováno!) Rizikové faktory pro poranění jsou: abnormální polohy plodu, operační vag.porod, překotný porod, makrosomie plodu, obezita matky, nulipara, pokročilý věk matky  Poranění třetího a čtvrtého stupně je spojeno s rozestupem rány, močovou inkontinencí, dyspareunií, anální inkontinencí, fistulemi, prolapsem pánevních orgánů.  A ani nemusíme zmiňovat psychické trauma. Mnoho žen ze strachu z poranění žádá císařský řez (ačkoliv bolest přetrvávající více než jeden rok je častější u žen po SC než po vaginálním porodu - 22% vs 8%). (4) Masáž hráze zvyšuje relaxaci svalů a prokrvení hráze , napomáhá rozšíření tkání a zvýšení jejich elastičnosti, ženy se naučí uvolnit se při pocitu pálení či bolesti hráze, což je důležité při p

Intermitentní poslech ozev plodu

O intermitentním poslechu ozev toho bylo napsáno hodně, ale vzhledem k tomu, že se výsledky, které byly shledány, neodráží v české literatuře, praxi a doporučených postupech, je asi potřeba to stále opakovat. Docela bych polemizovala s Metodickým doporučením MZ ČR...využití porodních asistentek při vedení porodu ...centra porodní asistence (u fyziologického porodu/nízkorizikové ženy). Následující text se bude vztahovat na péči o nízkorizikovou ženu, u které riziko zůstává nízké po celý průběh porodu. Při výskytu komplikací, anomálií při intermitentní auskultaci nebo u jinak rizikové ženy je samozřejmé použití kontinuálního CTG.    Metodické pokyny nám říkají: „Součástí objektivního vyšetření (při příjmu na porodní sál) je ... vstupní CTG“ Není jisté, zda CTG při příjmu přináší výhody. NICE (1)  - Rutinní CTG při příjmu bylo spojeno s nárůstem SC a žádným zlepšením perinatálních výsledků, tyto důkazy ovšem nejsou dostatečně silné. FIGO (2) - CTG při příjmu zvyšuje pravděpodobnost

Jak klasifikovat císařské řezy a analyzovat jejich četnost - ROBSON

  Připomeňme, že dle WHO by podíl císařských řezů neměl nikde přesahovat 10-15% . V posledních desetiletích se jejich počet ovšem progresivně zvyšuje, ačkoliv všechny faktory, které se podílejí na tomto fenoménu, nejsou ještě zcela známé. Narůst císařských řezů (SC) je problémem veřejného zdraví a také zdrojem mnohých polemik ohledně rizik pro zdraví a výdajů spojených s tímto nárůstem. Pro porozumění faktorům, které určují tento fenomén a naplánování efektivních opatření pro snížení či zvýšení SC, kde je vhodné, je nezbytné mít nástroje schopné monitorovat a porovnávat podíl císařských řezů v daném zdravotnickém zařízení v průběhu času a mezi různými zdravotnickými zařízeními navzájem. Tradičně se monitoruje percentuální podíl SC na všech porodech na úrovni jednoho zařízení. Tímto způsobem získaná data jsou ovšem velmi variabilní a složité na interpretaci, poněvadž mezi zařízeními se liší úroveň péče (perinatologické centrum vs okresní porodnice), charakteristika rodiček( nízko