Jak jsem říkala v článku o Mezinárodním dni porodních asistentek, ICM (International Confederation of Midwives) vydala k této příležitosti Zprávu o stavu světové porodní asistence. Všechny Key messages, které jsem v článku popsala vychází z této zprávy.
Follow the data: Invest in midwives – jen když máme k dispozici dostatek dat, můžeme přesvědčivě obhajovat naše stanoviska. Zprávu jsem přečetla, vypíchnu pár nejzajímavějších věcí, které zaujaly mě.(Ačkoliv, možná, pro pochopení všech nuancí by bylo zapotřebí celou zprávu přeložit slovo od slova).
Poslední desetiletí byly učiněny velké pokroky co se týče snižování mateřské a novorozenecké úmrtnosti, ale bohužel jsou nerovnoměrné a i přes to každý den zemře 810 matek a 2,4 milionů novorozenců každý rok.
Podívejme se na dva body Global Strategy for women's, children's and adolescent's health (WHO) a Sustainable Development Goals (OSN) k naplnění do roku 2030:
cíl č.3) Zajistit zdravý život a prosazovat well-being pro všechny každého věku
cíl č.5) Dosáhnout genderové rovnosti a empowermentu žen a dívek
Tyto cíle nebudou do 2030 naplněny, pokud se nezvýší úsilí a investice do vzdělání, náborů, zapojení a udržení porodních asistentek a ostatních pracovníků ve sféře sexuálního, reprodukčního, mateřského a novorozeneckého zdraví a zdraví dospívajících (dále jako SSRMND).
Porodní asistentky poskytují esenciální péči a zastávají širokou roli v pokročilé primární péči, podílí se na boji proti násilí na ženách, obraně sexuálních a reprodukčních práv, jsou prostředníkem mezi komunitou a přístupem k službám jako je antikoncepce, péče o potraty, prevenci a léčbě sexuálně přenosných nemocí a HPV; hrají roli v resuscitaci novorozenců, podpoře kojení, podpoře matek a rodin v péči o dítě, prosazují sebe-péči (např. sebe-monitorování glykémie a krevního tlaku, selfmanagementu farmakologických potratů)..
Porodní asistentky se také účastní vzdělávání, managementu, výzkumu a regulace profese.
Porodní asistentky mohou snížit mateřskou, novorozeneckou úmrtnost a úmrtí plodu v děloze v rozvojových zemích.
Midwifery-led care je model, který by měl být preferován. Poskytuje dobré zdravotní výsledky, spokojenost žen, nízké finanční náklady, snižuje podíl císařských řezů, snižuje mateřskou a novorozeneckou úmrtnost, frekvenci předčasných porodů, frekvenci zbytečných zásahů, zlepšuje psychosociální a veřejné zdraví, snižuje pocity úkosti, zvyšuje pokrytí antikoncepcí a očkováním
Midwifery-led continuity of care – je model, kdy jedna a tatáž porodní asistentka nebo malá skupina porodních asistentek, provází ženu v těhotenství, při porodu a v šestinedělí. V zemích s dobře fungující péčí porodních asistentek je tento model doporučován (převážně vyspělé země). Snižuje mateřskou úmrtnost, četnost předčasných porodů, epidurální analgezie, epiziotomie, operační porody, zvyšuje výskyt spontánních vaginálních porodů a spokojenost žen bez rizik pro matku a novorozence.
Tento model ženám a porodním asistentkám dovoluje se poznat a vytvořit vztah založený na důvěře, rovnosti, informované volbě, společném rozhodování a společné zodpovědnosti – partnerství a empowerment obou.
V Nizozemsku porodní asistentka vede 75% všech porodů, v 57% případech je jediným poskytovatelem péče v těhotenství, při porodu a v šestinedělí.
Evidence WHO :
Investování do porodních asistentek zlepšuje zdravotní výsledky.
Zvýšená nabídka porodních asistentek vede ke zvýšené ekonomické aktivitě
Je zřejmý makroekonomický dopad investování do zdravotní péče a zdravotníků - vede k ekonomické stabilizaci.
Vysoce kvalitní vzdělání vede k vysoce kvalitní péči. Přesto je vzdělání v mnoha zemích podfinancované.
V r. 2019 UNFPA, UNICEF, WHO a ICM určily 3 strategické body pro vzdělávání:
O každou ženu a novorozence se stará porodní asistentka, vyškolená a vzdělaná podle mezinárodních standardů, a licencovaná pro vykonávání praxe (pro tento účel ICM může udělit certifikát - ICM midwifery education accreditation programme);
titul porodní asistentka/midwife může používat jen ta, která dosáhla vzdělání podle mezinárodních standardů.
Je potřeba, aby porodní asistentky byly na vedoucích pozicích ve státním řízení, aby se podílely na plánování a stanovování rozpočtu ohledně vzdělávání porodních asistentek.
Je třeba koordinace mezi všemi zainteresovanými subjekty na národní, regionální a světové úrovni, co se týče sjednocení vzdělávání, znalostí, výzkumu, EBMidwifery.
V Amerikách, Evropě, Východním středomoří a vyspělých zemích porodní asistentky často nejsou autorizovány poskytovat úkony, které jsou považovány za součást jejich typické péče.
Ač WHO říká, že porodní asistentky mohou bezpečně a efektivně poskytnout širokou škálu antikoncepce, některé státy porodním asistentkám tyto služby upírají (Evropa, Východní středomoří).
V 74 zemích, které se účastnily šetření, je nejvyšší formou vzdělání: 38% Bc., 26% Master / Mgr., 27% doktorát, 9% nižší vzdělání než Bc.
Všechny ze zúčastněných zemí regulují vzdělání, praxi a licenci porodních asistentek, ve všech existují normy, které ustanovují, kdo může používat titul porodní asistentka a rámec její působnosti.
Všude by na národní úrovni měla být asociace/organizce, která posílí roli a vliv porodních asistentek. Měla by být ovšem oddělena od správních orgánů státu.
Alespoň jednu profesní organizaci má 77% států.
Ze 78 států 92% má orgán, který nějak reguluje činnost porodních asistentek, jen 12% má oddělený správní orgán určený jen pro PA.
Ze 79 států 49% má licenci a registraci jako dva oddělené a povinné procesy, 25% registraci, 13% licenci.
Kontinuální vzdělávání / profesionální rozvoj je důležitý pro bezpečné vykonávání praxe.
Krize Covid přinesla krizi i do praktické výuky porodní asistence, přístupu ke zdravotním službám, v prosinci 2020 půlka členů ICM referovala, že jejich porodní asistentky ve vyšší míře cítí stres a pocit vyhoření a že 70% z nich neměly dostatečné pomůcky osobní ochrany. Mnohé si vytvořily vlastní pomůcky nebo si je z vlastních peněz koupily.
54% výuky bylo zastaveno, jen 50% studentek porodní asistence mělo přístup k praktické výuce. 61% referuje zpoždění v dokončení studia.
Z času věnovaného SSRMND péči, 55% zabere mateřská a novorozenecká péče, 37% sexuální a reprodukční intervence – counselling, antikoncepce, aborty, prevence a léčba sexuálně přenosných nemocí. Přičemž postnatální péče zabere (by měla zabrat) 2krát více času než prenatální, avšak v mnoha státech je jí věnováno méně času než té prenatální.
Vzdělané, kvalifikované porodní asistentky integrované v multidisciplinárních týmech mohou poskytnout 90% ze SSRMND služeb, v mnoha zemích avšak poskytují pouze 10%.
Nedostatečné počty PA, nedostatečné zkušenosti, jejich nerovná distribuce, nízká kvalita vzdělání a kvalifikace, a nízká regulace vedou k nízké kvalitě péče a chabým zdravotním výsledkům.
Příštích deset let bude potřeba dalších 900.000 porodních asistentek (hlavně v rozvojových zemích), nynější rychlostí jich přibude jen 300.000.
Je potřeba lepší a pro všechny rovná přístupnost péče porodní asistentky (vzdálenost, otevírací doba, čekací pořadí, poplatky, etnika, postižení).
Respectful Maternity Care Charter – Kvalitní péče o matku podporuje její důstojnost a důstojnost novorozence a garantuje lidská práva v těhotenství, při porodu a po něm, ale pro poskytnutí této péče jsou potřeba zdravotnická zařízení, která in primis respektují zdravotnické pracovníky – účelné a bezpečné prostředí bez šikany a harašení, podpůrná supervize a férový plat.
Porodní asistentky jsou páteří mateřské péče, ale v nepodporujícím prostředí nemusí být jejich zásluhy uznávány a oceněny. Nerespektování nadřízenými vede k nízké úrovní respectful care.
Jen 50% států má porodní asistentky-leadry na Ministerstvech zdravotnictví – pro porodní asistentky je možnost podílet se nějakým způsobem na vedení velice omezená.
Porodní asistentky mohou ve zdravotnictví postrádat profesionální autonomii, pokud jsou jejich schopnosti a zkušenosti podhodnocovány lékařskou a institucionální hierarchií.
Profesionální autonomie je ustanovena v národních legislativách stejně jako rámec působnosti, avšak tato legislativa může být často ovlivněna lékařskými nebo jinými institucemi.
Leadership / vůdcovství porodních asistentek je nezbytný, aby mohly naplnit svůj plný potenciál.
70% zdravotnických pracovníků jsou ženy, ale na vyšších pozicích ve zdravotnictví jich je jen 25%.
Z 80 států, 71% má alespoň 1 porodní asistentku na některé úrovni (většina na úrovni zdravotnického zařízení), 50% na Ministerstvu zdravotnictví nebo jiném zákonodárném orgánu, 20% nedokázala tyto data obdržet, 9% žádnou PA.
Mezi jednotlivými úrovněmi nejsou prostředníci v podobě porodních asistentek.
Ženy častěji pracují na částečný úvazek, což může být další bariérou k formálním vedoucím funkcím.
Porodní asistentky mají nižší příjmy než obdobné profese – to pro ně znamená tlak a vyčerpání a může dojít k ovlivnění péče o ženy.
PA musí být přítomny u každého sezení, kde se dělají rozhodnutí o SSRMND.
4 Oblasti investic
Plánování, management, regulace, pracovní prostředí
- shromáždit data ohledně zdravotních pracovníků – jasně rozlišit mezi PA a sestrami
- zachytit a analyzovat různé neklinické role PA jako je edukace/vzdělávání, management, výzkum, činnost organizací a vlády – všechny oblasti jsou důležité pro rozvoj
- pochopit kolik času jednotlivé profese věnují SSRMND
- plánování, které odráží autonomii a rámec profesionální působnosti PA
- vytvořit plány, které vyzdvihují autonomii a široký rozsah služeb, které PA mohou poskytnout
- spolupráce mezi poskytovateli vzdělání a zaměstnavateli k zajištění odpovídajícího poměru mezi absolventy a pracovními místy
- organizace primární zdravotní péče – obzvlášť v odlehlých oblastech - týmy PA, které by mohly poskytovat většinu služeb s přístupem ke konzultaci v případě potřeby; v mnoha státech to znamená základní pohotovostní porodnickou a novorozeneckou péči
- strategie k zaměstnání a udržení PA v lokalitách, kde jich je nejvíce potřeba
- vytvořit transformační strategie k boji s gender nerovností, kariérní postupy pro PA a spojit je se vzdělávacími příležitostmi
- chránit populaci tím, že bude regulováno, kdo může používat titul porodní asistentka a podporovat plný rozsah jejich kompetencí
- procesy pro kontinuální profesní rozvoj
Investovat do kvality vzdělávání a kvalifikace
- edukátoři a vyučující musí mít všechny schopnosti a znalosti pro vyučování a zachovat si své vlastní profesionální kompetence
- vytvořit cesty, které podpoří a usnadní porodním asistentkám stát se učiteli pro příští generace
- zajistit zkušené mentory pro praktickou výuku
- vytvořit/posílit akreditační mechanismy a standardy pro kvalitu péče a kompetence PA
- vytvořit interdisciplinární modely pro spolupráci, teamwork, pandemickou připravenost a principy respectful care
Investovat do midwifery-led care modelu
- komunikovat výhody PA jako klíčového poskytovatele péče
- podporovat partnerství PA a ženy pro vytvoření důvěry, komunikace, a vzájemného respektu, vyhledat uživatele péče a naslouchat jejich potřebám
- považovat PA jako rovné a respektu-hodné partnery na lokální, národní a globální úrovni
– vytvořit a podporovat prostředí, ve kterém muže kvést midwife-led continuity of care, v partnerství s gynekology-porodníky a sestrami
- porodní asistentky musí uspokojit potřeby skupin s rizikem diskriminace
- povolit PA účastnit se auditů a sběru dat, včetně procesů, které zahrnují mateřskou a novorozeneckou úmrtnost.
- aplikovat lekce, které nám dal covid, abychom při příštích zdravotních otřesech byli odolnější.
Investovat do leadership/vedení a řízení
- pozice pro porodní asistentky na národní a internacionální úrovni, senior-pozice na Ministerstvu zdravotnictví (moje pozn. tak jako máme vrchní sestry, hlavní sestry, sestru na MZ – totéž pro PA a ostatně i pro jiné nelékařské profese), aby byly PA na všech místech, kde se činí rozhodování ohledně SSRMND
- zapojit porodní asistentky do politických rozhodování, plánování, implementace, monitorování a hodnocení na národní, regionální a světové úrovni
- posílit schopnost institucí dát PA leadership a podporu, které umožní péči vysoké kvality a zvýší jejich zapojení do rozhodování a plánování.
Komentáře
Okomentovat
Děkuji mockráte za váš komentář!